Wyjeżdżasz za granicę. Są wakacje, więc chcesz przeżyć beztroski czas, ale po dwóch-trzech dniach problemów z dogadaniem się po angielsku z np. Hiszpanem przechodzi Ci przez głowę myśl, jak by było łatwiej i przyjemniej znać hiszpański! W wielu krajach na świecie nadal niepisaną regułą ich obywateli jest korzystanie tylko ze swojego języka. Tobie zostaje… przekaz niewerbalny, co nie zawsze kończy się sukcesem komunikacyjnym. Według badań, poprzestawanie na znajomości jednego języka obcego to zmarnowana szansa! Dlaczego? Dowiedz się poniżej.

Od nieświadomości do kompetencji

Dziecko z łatwością przyswaja język ojczysty. Jest to związane z wysoką motywacją dziecka do kontaktu z otoczeniem. Do około piątego roku życia przyswajanie języka odbywa się w sposób nieświadomy, w ramach automatycznej pamięci proceduralnej. Najczęściej po tym czasie jest zapisywane na zajęcia z języka angielskiego w przedszkolu czy też szkole językowej. Nabywanie nowego języka zachodzi już w inny sposób. Najpierw ma miejsce recepcja (odbiór bodźców werbalnych, wizualnych itd.), później produkcja i tu ważną rolę odgrywa pamięć deklaratywna. Wymaga świadomej uwagi, kontroli. Efektem tego precyzyjnego procesu nie jest zatem jedynie nabycie języka, lecz także kompetencji jego nabywania. To wyjątkowa umiejętność, która przy uczeniu się kolejnego języka jest niezwykle przydatna.

Badacze twierdzą, że nabywanie drugiego i kolejnych języków obcych jest znacznie łatwiejszeszybsze i wydajniejsze niż przy pierwszym, zwłaszcza, jeśli są to języki typologicznie bliższe któremuś z języków już poznanych. 

„Uczniowie i uczennice, którzy po raz trzeci, czwarty lub piąty uczą się języka obcego, dysponują pokaźnym zasobem doświadczeń oraz dużą wiedzą na temat tego, co (ich zdaniem) jest nierozłącznie związane z nauką języków obcych, z czego można spokojnie zrezygnować, i jak najlepiej należy postępować.” (Kallenbach 1998:48; tłum. ZCh)

Rola nauczyciela

Próbowałeś sam nauczyć się angielskiego albo innego języka obcego samodzielnie? Jeśli tak, pewnie już kiwasz głową i przewracasz oczami… Jak wiadomo, nie jest to zadanie łatwe. Nauczyciel może być nie tylko tym, który zadaje prace domowe i ocenia. Nauczyciel to przede wszystkim towarzysz i przewodnik po tej wymagającej, ale przynoszącej wiele satysfakcji drodze! Przede wszystkim, może on wykorzystać dotychczasową wiedzę uczennicy/ucznia na temat innych języków oraz ich strategii uczenia. Różnimy się między sobą także w sposobach nabywania nowej wiedzy. Doświadczony nauczyciel wie, jak skorzystać z zasobów ucznia, by ułatwić mu uczenie się. Może też motywować poprzez tworzenie przyjaznej atmosfery podczas zajęć, personalizację zadań, czy udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej. No i wreszcie- dzięki nauczycielowi mogą powstać warunki nauki zbliżone do naturalnej komunikacji. Praca z nauczycielem to namiastka prawdziwej sytuacji wymiany informacji, a czy to nie tego oczekujemy po kursie językowym? W końcu chodzi nam o dogadanie się z obcokrajowcami, poznanie ich kultury i poczucie swobody za granicą!

Lubelskie Centrum Językowe

Teraz już wiesz, że potencjał, który jest w Tobie tylko czeka by go wykorzystać. Nie zmarnuj tej szansy i przywitaj nowe miejsce Twojej podróży w jego rodzimym języku! W Centrum Językowym Paderewski możesz pracować z lektorami, którzy chętnie dzielą się swoją pasją językową. Oferta kursów jest szeroka, byś mógł dobrać odpowiadającą Twoim wymaganiom opcję. Twoje dziecko chciałoby nauczyć się języka obcego, ale wstydzi się przychodzić na zajęcia? To świetna opcja, byście rozpoczęli razem tę przygodę! 

Rozwiąż swój język i zdobądź świat!

Sprawdź ofertę kursów językowych na stronie: jezykipaderewski.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here