Praca jest każdemu z nas potrzebna. Pozwala nam się usamodzielnić, mamy płynność finansową, możemy założyć rodzinę, pozwolić sobie na wyjazd wakacyjny. Jednakże praca często niesie za sobą stres. Niestety jest on wpisany w każdy rodzaj pracy i doskwiera nawet ludziom, którzy lubią swoją pracę.
Stres jest reakcją naszego organizmu na sytuacje, które są dla nas niekomfortowe, mogą to być np. jakieś silne bodźce. Nasze ciało buntuje się, gdyż zakłócona zostaje nasza równowaga psychiczna i fizyczna. Stres jest nieodzowną częścią życia każdego człowieka i dlatego też może nam doskwierać w miejscu pracy. Stres może być motywujący, może pomagać nam podejmować ważne decyzje, jednakże wprowadzenie organizmu w długotrwały stres, może być niebezpieczne. Dlatego warto poznać sposoby na to, jak radzić sobie ze stresem w pracy.
Praca jest specyficznym miejscem, w którym nie zawsze czujemy się komfortowo. Otaczają nas współpracownicy, którzy często mogą nie być przez nas lubiani. Dodatkowo warto wspomnieć o pracodawcy, który niestety zawsze będzie stał po przeciwnej barykadzie niż nasza. Jeśli przyczyną stresu jest własnie samo miejsce zatrudnienia, osoby które tam pracują, musisz nauczyć się panowania nad emocjami. Warto zastanowić się nad celem, który przyświecał nam, zatrudniając się w danej firmie. Ponadto w takim przypadku warto uzmysłowić sobie, że praca nie jest miejscem, które musimy kochać. Przychodzimy robić swoje i wychodzimy, zostawiamy „pracę” w pracy. Nie ma co rozmyślać nad tym i stresować się, że w pracy jesteśmy np. nielubiani. Ważne, aby skupić się na pracy, tak by pracodawca mógł być zadowolony z naszych efektów. Praca nie jest miejscem towarzyskich spotkań. Dzień pracy można umilić sobie słuchając muzyki, bądź audiobooka (w zależności od charakteru naszej pracy). Natomiast, jeśli rzeczywiście nie jesteś w stanie sobie z tym poradzić, warto wtedy zastanowić się nad zmianą miejsca zatrudnienia.
Dość często w pracy musimy wykonywać takie zadania, których nie lubimy, musimy zostawać po godzinach. Jesteśmy zmęczeni fizycznie i psychicznie, nie mamy czasu na relaks w domu. Warto zastanowić się, czy to przynosi ci jakieś wymierne korzyści, typu dodatkowe pieniądze za nadgodziny i czy nie jest to stałym elementem w firmie. W końcu każdy potrzebuje, by odpocząć. Natomiast w przypadku, gdy ewidentnie nie masz żadnej korzyści z tego, nie pogrążaj się w generowaniu stresu. Porozmawiaj z szefem, staraj się rozwiązać problem. Komunikacja jest podstawą i często może pomóc w wyeliminowaniu niektórych źródeł stresogennych.
W walce ze stresem w życiu codziennym i tym w pracy może pomóc:
– aktywność fizyczna – znajdź taką aktywność, która będzie dla ciebie przyjemnością. Często ulubiony sport pozwala nam rozładować negatywne emocje, a wyczerpanie fizyczne daje ukojenie roztrzęsionym nerwom. Poza tym aktywność fizyczna wyzwala w ciele endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia.
– relaks – odpoczynek jest niezwykle ważny dla naszego organizmu. Zadbajmy o to, by dostarczać sobie odpowiednią ilość snu. Zadbajmy o relaks. Znajdź sposób, który pomoże ci wypocząć, może to być:
* relaksująca muzyka – dźwięki,odgłosy natury, szum fal, śpiew ptaków bądź muzyka klasyczna
* kąpiel – jest to miły sposób na chwilę wytchnienia, dodaj do kąpieli olejki zapachowe, specjalne kule kąpielowe, a gorąca, pięknie pachnąca woda zmyje cały stres z ciała
* masaże – masaż ciała pomaga rozluźnić ciało, które pod wpływem stresu napina się
* medytacja, joga – jest to rodzaj aktywności fizycznej, jednakże bardzo spokojnej, nastawionej właśnie na wyciszeniu się, znalezieniu spokoju ducha.
– przestań się obwiniać, przejmować się – niektórzy z nas za bardzo angażują się emocjonalnie we wszystko, co ich dotyczy. Praca nie jest miejscem, które musimy kochać, dlatego warto zachować dystans. Nie musimy obwiniać siebie za niepowodzenia, bo w życiu bywa tak, że nie wszystko tylko od nas zależy, tym bardziej, jak np. za sukces jakiegoś projektu w firmie odpowiada dziesięć osób. Mamy tendencję do dramatyzowania i nakręcania samych siebie.
– zwróć uwagę, na to co jesz, gdyż odżywiony organizm lepiej radzi sobie z przeciwnościami dnia codziennego.
– próbuj ograniczać stresory – o ile nie mamy wpływu na takie sytuacje, jak nieprzewidziana choroba koleżanki, która miała pomóc ci przy projekcie, to na np. ograniczenie hałasu przy stanowisku pracy już mamy.
Stres jest elementem, którego nie pozbędziemy się z naszej pracy. Jednakże warto podejmować próby walki z nim, gdyż wprowadzanie naszego organizmu w ciągły stres jest dla nas bardzo szkodliwe. Musimy nauczyć się, jak z nim żyć i jak go oswoić.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here