Katecheza, podobnie jak inne dziedziny edukacji, powinna korzystać z formy zabawy, aby uczynić proces nauki bardziej owocnym i przyjemnym dla uczniów.

Zabawa jest naturalną formą nauki dla dzieci, szczególnie tych najmłodszych w wieku przedszkolnym oraz na początku szkoły podstawowej. Dotyczy to w zasadzie każdego przedmiotu nauczania. Ponieważ poprzez zabawę można nie tylko przekazać maluchom odpowiednią dawkę wiedzy merytorycznej, ale również pracować nad ich osobowością i emocjonalnością. 

Katecheza poprzez zabawę

Najważniejsze w procesie nauczania jest zawsze dostosowanie treści i metod jej przekazywania do wieku i etapu rozwoju danej grupy dzieci. Nauczyciel ma tu do dyspozycji całą paletę różnorodnych możliwości, od najprostszych pogadanek począwszy, na zadaniach stawianych dziecku skończywszy. Istotna jest również to, aby przedstawiać materiał w sposób jak najbardziej atrakcyjny i interesujący, aby nie korzył się tylko i wyłącznie z wiedzą teoretyczną.

Zawsze warto jednak pamiętać o tym, że najbardziej pożądane skutki przynoszą metody twórcze i aktywne, bo właśnie one rozwijają myślenie, kreatywność, uczą samodzielności, ale też współistnienia i współdziałania w grupie. Zabawy religijne będą zatem tą najbardziej właściwą formą pracy z najmłodszymi. Również praca domowa powinna bazować na twórczym myśleniu i pobudzać małych uczniów do samodzielności. Niech to nie będą zadania oparte na uzupełnianiu książeczek do religii, ale na aktywnych poszukiwaniach odpowiedzi na pytania, czy szeroko pojętej twórczości.

Religia w przedszkolu

W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym najlepiej oprzeć proces dydaktyczny właśnie na zabawie, która będzie aktywnością ruchową. Gry edukacyjne polegające na konieczności wykonania polecenia katechety, zareagowania na dane słowo, czy odtworzenia scenki zaczerpniętej z Biblii, będzie stymulować dziecko do myślenia, działania i skupienia na zadaniu.

Najprostszą formą, którą można poddać rozmaitym modyfikacjom jest zabawa pt. „niebo- piekło”. Ale niech to stanowi jedynie szablon i podstawę dla kreatywności nauczyciela. Można przecież z powodzeniem zastąpić proste hasła czymś bardziej wyszukanym i oprzeć zabawę np. na treści biblijnej przypowieści. Chodzi wszak o to, aby dzieci odczuwały przyjemność z prawidłowo wykonanego zadania i poznały samą ideę, jaką chcemy im przekazać poprzez zabawę ruchową czy inny rodzaj gry.

Uczniowie na katechezie

W przypadku nieco starszych dzieci z powodzeniem można wykorzystać bardziej wymagające metody (np. krzyżówka religijna), rozmaite odmiany gier planszowych, karty religijne, zgadywanki, puzzle, i wiele wiele innych. To idealny trening dla małych szarych komórek, oraz nauka zdrowej rywalizacji.

Dzięki tego typu zadaniom, maluchy poznają „żywą” religię- taką, która nie jest jedynie dogmatyczną wiedzą, ale jest oparta na życiowych doświadczeniach i naprawdę ciekawa. W końcu kryje w sobie mnóstwo historii i przykładów, które można odnieść do codziennego funkcjonowania wśród innych ludzi.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here